Marketingtrucjes, geplande veroudering  en andere valkuilen.

Ik ben geen Trumpeteer, maar moet toegeven dat het in deze tijden van mondialisering en outsourcing verdraaid moeilijk wordt om niet belazerd te worden als je je duurverdiende centjes gaat uitgeven. Wij sportvissers, die veel  geld uitgeven aan onze sport, zijn natuurlijk een dankbare prooi voor de haaien van de internationale marketing. Vandaar enkele tips:

 

BEKENDE MERKEN

Waarom kopen mensen een bekend merk? Natuurlijk omdat  ze dan, gegeven de reputatie van de fabrikant, zekerheid hebben omtrent kwaliteit, service na verkoop enz. Vroeger was dit ook een erezaak: fabricanten deden alle moeite om de klant waar voor zijn geld te geven. Een goede reputatie was dé manier om klanten te binden.  Kocht je een Mitchell, Abu of Penn dan wist je: deze molen gaat met een beetje zorg en liefde een mensenleven mee. Maar eind jaren 70 begon het fout te lopen. Door interne concurrentie bleef maar een handvol Europese en Amerikaanse fabricanten over en als ook de Oosterse fabrieken zich volop in de strijd gingen werpen was het pleit snel beslecht. Het regende faillissementen en overnames: Penn, Fin-Nor, Mitchell, Abu,Pezon et Michel,Crack,Dam, Ru… Allemaal gingen ze voor de bijl.  Sommige merken verdwenen definitief,  de anderen werden opgekocht door financiële concerns die enkel aan winst denken  en geen moer geven om kwaliteit of liefde voor het vak.

Er is dit ogenblik nog één (1!)  fabrikant in Europa die echt zichzelf is gebleven en nog authentiek zelf molens maakt: het Franse BAM. Van al de anderen is de merknaam zowat het enige dat overblijft  van de oude glorie.

In Amerika hetzelfde verhaal:  1 of twee merken die nog  zelf molens of reels maken. Althans dat beweren zij toch.

 

_85

Franse BAM

 

MADE IN ….

Naast de merknaam traditioneel een kwaliteitslabel. Made in Sweden, Made in Germany, Made in France? Dan moest je niet twijfelen: dit was bij definitie degelijk materiaal.  Made in Japan was vroeger duidelijk een stuk minder, en je ging automatisch wat aarzelen bij de aankoop van een Daiwa of Olympic. Hoe is dit veranderd! In Europa  wordt zo goed als niets meer ‘ge-made’ en dus verkiezen  we  noodgedwongen Made in Japan boven pakweg  Made in China of zo.

 

dscf3418

Pezon et Michel Luxor Supréme, Made in France

 

 

Maar wat stelt “Made in” eigenlijk nog voor? En wat te denken van “Build in” en soortgelijke opschriften?

Niet veel. Ik geef een voorbeeld. Het Japanse horlogemerk SEIKO mag officieel “Made in Japan” plaatsen op horloges die in Maleisië geassembleerd zijn uit onderdelen gemaakt in China, als de (trouwens volledig gerobotiseerde) productielijn onder supervisie staat van enkele opzichters met de Japanse nationaliteit. En dat horloge kost gemiddeld 100 euro meer dan identiek hetzelfde horloge uit dezelfde fabriek maar gemaakt door robotten met  een Maleisische opzichter ! MADE IN ABSURDISTAN als je het mij vraagt.

Ik ben zelf al heel mijn leven fan van het Noorse Mustad, en moest onlangs  toch wel een traantje wegpinken (uit plaatsvervangende schaamte) toen ik mijn nieuw doosje Mustad O’ Shaughnessy 1/0 haakjes van dichtbij ging bekijken. Ik vond de verpakking namelijk een beetje verdacht. Op het plakkertje staat een Noorse vlag met daaronder in kleine letters ,maar nog  leesbaar: “Made in Norway”. De andere lettertjes boven de vlag zijn te klein om te lezen. Dus loupe bovengehaald en wat lees ik? “Individually sized hook wires”. Niet echt duidelijk: is enkel de staaldraad  gemaakt in Noorwegen of gans de haak??  En jawel  hoor, na een beetje zoeken vind ik op de zijkant, in flauwe en zeer kleine lettertjes:  “Hook wire made in Norway. Produced in China”.


dscf3468

dscf3469

 

 

 

Is er iets fout met Mustad haken gemaakt in China? Waarschijnlijk niet, maar de manier waarop men de koper om de tuin tracht te leiden stemt tot nadenken….

GEPLANDE VEROUDERING….

Lange tijd een goed bewaard geheim maar door enkele klokkenluiders toch bekend geraakt: fabricanten programmeren hun producten zodanig dat ze na een bepaalde tijd  de geest geven. In electronica (printers…) is het een ingebouwde chip die op een gegeven moment het  stopsein geeft . De chip vervangen kost op zich een euro of zo, maar als je al besluit het spul te laten herstellen kan je op een stevige factuur rekenen. Alles in dienst van de consumptiemaatschappij…

Bij mechanische apparaten wordt typisch een onderdeel zo gemaakt dat het na een bepaald aantal uren zal uitvallen.

Ook bij hengelsportmateriaal wordt deze truuk wel vaker gebruikt. Een molen wordt dan zo gemaakt dat hij perfect werkt, maar slechts voor een uitgerekende tijd. Dan maar zelf herstellen? Niet zo simpel: de modellen volgen elkaar zo snel op dat geen enkele viswinkel nog onderdelen in stock houdt . Op de koop toe zijn voor veel molens speciale sleutels en sealing-vloeistoffen nodig die nergens in de handel verkocht worden. Dus rest  enkel een herstelling door de fabrikant, maar dat is vaak zo duur dat we aangespoord worden om ineens een nieuwe kopen.

HENGELSPORTBUSINESS NIEUWE STIJL

Er zijn op dit ogenblik twee manieren waarop een reel of  molen op de markt gebracht wordt.

Scenario 1

Een bekend merk, laten we Penn als voorbeeld nemen, ontwerpt een nieuwe molen. Penn stapt met het ontwerp naar een fabrikant in het verre oosten die dan de molen maakt  precies volgens de specificaties van Penn. Dus naast het ontwerp bepaalt  Penn ook de kwaliteit van de lagers, tandwielen enz. Je zou kunnen zeggen dat dit op een manier een ‘echte’ Penn is. Alleen is hij niet in de USA maar in China, Korea… of zo gebouwd.. Deze molens zijn vaak van een zeer goede kwaliteit, en als er al iets fout zit aan die Penn molen ligt de fout eerder bij Penn dan bij de fabriek. Want die heeft exact  gemaakt wat Penn bestelde. Ook de grote Japanse merken volgen deze route. Met uitzondering van enkele peperdure topmodellen die misschien nog echt in Japan gemaakt worden, wordt de rest door lagekost-fabrieken gebouwd. Maar wel volgens de normen van het Japanse merk.

Scenario 2

De natte droom van elke would-be zakenman die in de hengelsportmarkt zijn slag wil slaan: de Chinese ‘van-het-schap’ fabrieken. Er zijn er zeker tien, maar ze doen allemaal hetzelfde. Namelijk een catalogus aanbieden met een aantal basismodellen waaruit de potentiële klant kan kiezen.In de fabriek ligt altijd wel een hoop  casco’s op het schap. Klaar om aangekleed en gepimt  te worden naar wens van de cliënt. Je kiest een  logo, kleurtje, hebt de keuze uit verschillende slingers en spoelen enz…en dan maar op de markt smijten als een “nieuw”  en geweldig product. Gelijk wie kan bestellen, zolang  de Chinees maar betaald wordt. Vandaar dat we letterlijk tientallen ‘merken’ van molens en reels op de markt aantreffen, die allemaal  clonen verkopen van dezelfde basismodellen. Ook grote merken als Penn en Dam lanceren de laatste jaren soms ‘nieuwe’ modellen volgens dit systeem, en van deze molens  kunnen we echt niet meer zeggen dat het nog ‘echte’ Penns  of Dams zijn.

De écht slimme jongens doen het nog leper. Ze meten zich een sérieux aan door een oude, bekende merknaam op te kopen. Dat het originele merk  al  lang dood en begraven is speelt geen rol. Ze weten  immers dat bijvoorbeeld  “Pezon et Michel” of “Alcedo” wereldwijd nog steeds bekende namen zijn, synoniem voor topmateriaal.  Kwestie van de koper de illusie te geven dat hij een molen van een Frans of Italiaans topmerk koopt.

 De kwaliteit van deze ‘van het schapmolens’ is zeer  wisselend:  van uitstekend tot ondermaats. Aan de prijs kan je dat niet afleiden, want sommige molens van 80 euro blijken beter dan andere die voor 300 euro verkocht worden. En soms zit er een verschil van 100 euro of meer tussen twee klonen van hetzelfde model….

quick_royal_325_1_1   dscf3419

DAM 'van het schap'                                                      DAM 5001 Made in Germany

Hoe het kaf van het koren scheiden?

Als je een duurder model van een bekend merk koopt zit je wellicht goed voor meerdere jaren visplezier, en de topmodellen van bijvoorbeeld  Penn, Daiwa en Shimano zijn zeer goed.

Voor de rest is er maar 1 manier om juist te kiezen: de reviews nalezen  van een betrouwbare bron die geen commerciële banden heeft. Ik geef hier twee links, één in het frans, de andere is van de Amerikaan Alan Hawke.  Hier worden regelmatig moderne molens en reels objectief beoordeeld en zo krijg je toch al een goed beeld van wat een bepaalde molen écht waard is.

alanhawke.com (Amerikaanse site)

Au fil des Lacs  jeanpaulcharles.wordpress.com (franse site)

 

Veel leesplezier en happy shopping!