Vintage review: Abu Ambassadeur 7000

GESCHIEDENIS

Het Zweedse bedrijf AB Urfabriken  presenteert in 1954  twee nieuwe werpreels op de grote hengelsportbeurs in Chicago: de Record Ambassadeurs 5000 en 6000. (in 1959 verandert de merknaam in "Abu") Deze reels zijn lichtjaren voor op de baitcasting reels die de Amerikanen produceren, en ondanks de hoge prijs staan de Amerikaanse vissers in de rij om een Ambassadeur te bestellen. De Amerikaanse fabricanten zijn trouwens nooit echt hersteld van deze uppercut en moeten lijdzaam de macht van de beste ondergaan in de jaren die volgen.

De 5000 is bedoeld voor baitcasting op bass, dé favourite sportvis in de States. De 6000 is eigenlijk de 5000 maar met een langere spoel voor wat extra lijncapaciteit, en daardoor beter geschikt voor zalmvissen en afstandvissen aan zee. De 6000 wordt al snel dé favoriete afstandsreel voor het vissen op gul en zeebaars, maar voor het echt zware kantvissen op rog, tope, conger en dergelijke is hij wat te  licht. Voor het zware spul lanceert Abu eind jaren 60 een compleet nieuwe reeks:  de Ambassadeurs 9000 en 10000. De belangrijkste verschillen met de 6000 zijn:

– geen lijngeleider

– een meer gesloten behuizing om water en vuil uit het mechanisme te houden

– een zeer krachtig tandwielsysteem met 2 automatische snelheden

De 10000 reeks was een groot succes, maar toch bleef er vraag naar een zwaardere reel van het 6000 type. En zo verschijnt in 1972 een nieuw model: de Ambassadeur 7000. Deze lijkt zeer sterk op de 6000, maar is groter en zwaarder en heeft een verbeterd slipsysteem.

DEMONTAGE

We starten met het losmaken van de rechter zijplaat (die met de slinger). Zo komt de reel in 3 delen uiteen: linker zijplaat met kooi, spoel, rechter zijplaat.

De 3 grote componenten. Let op de remblokjes van de centrifugale rem. Als je de spoel uitneemt vallen ze meestal van de pinnetjes.Later bij de montage  uitkijken dat de blokjes goed zitten als we de rechterzijplaat terug plaatsen.

Nota: voor een klein onderhoud (doe ik zelf voor iedere visbeurt aan zee) is dit voldoende. Je kan de spoel en de zijplaten aan alle kanten reinigen en eventueel wat extra olie op de lagers, tandwielen… aanbrengen.

Als we verder demonteren starten we nu met de linkerzijplaat. We schroeven de dop van de mechanische rem los. In de dop zit een vilten pakking (hier niet meer aanwezig) en twee koperen plaatjes die als druklager fungeren.

Dop met koperen plaatjes

We zien een rubber o-ring die het lagerhuis afsluit, en de metalen clip die de lager vasthoudt

Verwijder de clip en duw langs achter de lager uit met een tandenstoker of zo.

Op de rode Ambassadeurs draait de spoel in bronzen glijlagers. Bij de C-modellen (meestal zwart) zijn dit kogellagers.

Maak de linkerzijplaat los van de centrale behuizing: 3 schroeven waarvan 1 geborgd.

Aan de binnenzijde zien we het ratelsysteem en het tandwiel voor de lijngeleider.

Je kan het ratelmechanisme demonteren, maar is niet echt nodig: goed schrobben met white spirit, afspoelen, drogen en oliën is normaal voldoende. Het tandwiel is op dit latere model in kunststof en zit vast met twee lipjes. Lipjes naar buiten duwen en tandwiel uitnemen.

Nu gaan we de lijngeleider demonteren.Eerst de geleider zelf (cup losvijzen en pal uitnemen)

Als we de cup losvijzen kunnen we de pal van de geleider uitnemen.

De lange schroefaandrijving van de geleider zit vast met een clip. Deze uitnemen en schroefaandrijving uittrekken.

 

 

Dan de  behuizing van de lijngeleider uitnemen.

De centrale kooi (binnenplaten en reelhouder) is nu leeg.

De spoel is in zwart geanodiseerd aluminium.

Aan de linkerzijde van de spoel zit de ratel(buitentanden) en tandwiel van de  lijngeleider (binnentanden)

Aan de andere zijde zitten 4 pinnetjes waarop de remblokjes van de centrifugaalrem schuiven.

Nu beginnen we met de rechter zijplaat. Aan de binnenzijde zien we de metalen ring waarin de centrifugaalrem draait. Voor een goede werking moet de binnenzijde van deze ring proper en vetvrij blijven.

We draaien om en verwijderen het borgschroefje ,het borgplakketje en de moer van de slinger.

De slingernaaf zit op de slingeras geborgd met een c-clip. Verwijder de c-clip. (duw met je linkerduimnagel tegen de linkerpunt, met een schroevendraaier tegen de rechterpunt)

De c-clip op de slingeras

Als de clip is verwijderd kunnen we de slinger wegnemen

Tussen de slinger en het sterwiel zit een veerrondel

Draai nu het sterwiel los

Verwijder de twee vijsjes die het buitendeksel vasthouden en neem het deksel weg.

Draai de dop van de rechterlager los en duw de lager uit.

Lagerdop en bronzen glijlager. Ook hier twee koperen plaatjes in de dop.

Nu gaan we de binnenplaat, waarop het complete mechanisme zit, demonteren.

Neem de messing slingernaaf bovenaan vast en trek de naaf van de as. De pal van de antiretour komt vanzelf mee.

De pal van de antiretour heeft twee koperen lipjes die rond de antiretour pakken.

Onder de naaf zit een dun en klein koperen rondelletje. Niet vergeten terug te plaatsen als we straks  monteren!

Verwijder nu van de naaf: plastieken manchon die op een metalen (chroom) flens zit, en twee veerrondellen. Later bij de montage de veerrondellen "kop tegen kop" monteren

Neem nu het hoofdtandwiel vast en trek het los van de slingernaaf.

Nu gaan we de slipschijven uit het tandwiel nemen. Let later  zeer goed op de juiste volgorde van de schijven! Zeer belangrijk voor een correcte werking van de slip!

Correcte volgorde: tandwiel-remschijf-metaal ovaal gat-remschijf-metaal oortjes-remschijf- metaal ovaal gat. Let straks bij montage goed op dat de "oortjes" van de tweede metalen schijf goed in het tandwiel zitten

Draai het tandwiel om. Aan de onderzijde zitten twee veer-vingers die we horen 'klikken' als we tijdens het vissen door de slip gaan. Hier zit ook een grote schijf remmateriaal

Nu nemen we de pignon (kleine tandwiel) uit het mechanisme. Dit gaat makkelijker als we de vrijloopknop induwen. Zo komt de pignon naar boven.

Om de vrijloop terug uit te schakelen duw je gelijktijdig deze twee "vleugels" naar voren.

 

Normaal stoppen we hier met de demontage. De plaat en mechanisme goed uitschrobben met white spirit is normaal voldoende. Wil je verder demonteren, dan kan dit door de veertjes los te maken en het schuifmechanisme uiteen te nemen. Terug monteren is wel prutswerk, dus enkel aan te raden indien het echt nodig is.

TIPS VOOR MONTAGE

We monteren in omgekeerde volgorde: lager in linkerplaat plaatsen, clip, koperen plaatjes in dop…enz.

– Als je de  linker lagerdop plaatst maar enkele slagen aandraaien! De regeling van de spoelspeling doen we helemaal op het laatst als de reel terug volledig gemonteerd is.

– Niet vergeten de lijngeleider in het groefje van het pilaartje te plaatsen

– Als je de slingernaaf op de slingeras schuift, plaats dan eerst de antiretour-pal op het tandrad en terwijl je alles laat zakken duw je de pal op haar pinnetje.

– Plaats eerst  het hoofdtandwiel op de slingernaaf voor je het tandwiel  met de slipschijven vult.

– Als je op het einde de slinger terug monteert erop toezien dat het sterwiel voldoende is aangedraaid, zodat de slinger zo ver mogelijk op de naaf zit.

MODELLEN

De 7000 is lang onveranderd gebleven. De oude modellen herken je aan de geknikte rand van de zijplaten en de korte slinger met kleine vingergreep. De latere versie (hier gebruikt voor de demontage) heeft  een gladde rand met centrale gleuf waarin een sticker kleeft. Ook is de slinger langer met een zwaardere handgreep.Pas in 1986 komt er een zwart 'C' model met kogellagers, en nog later de  7000C3 en de 7000 Syncro.

Links bouwjaar 1981, rechts bouwjaar 1976

Vanaf 1970 ongeveer geven de eerste 2 cijfers het bouwjaar.

ONDERHOUD

De Ambassadeurs zijn prachtig gebouwd in de beste materialen. Ook zijn ze goed beschermd tegen corrosie: de messing binnenkooi is zwaar verchroomd, en de alu zijplaten en slinger zijn hard geanodiseerd. Toch blijft een goed onderhoud essentieel. Vaak kom je er tegen die er vreselijk uitzien, zelfs met complete gaten in de zijplaten. Zeewater is zowat het meest corrosieve goedje dat bestaat en zal zelfs de beste materialen  aantasten en invreten.

De beste tip is zeer simpel: na elk gebruik aan zee de reel goed afspoelen met warm water. Doet  echt wonderen om je reel (of molen, hengel…) fris en mooi te houden ! Voor elke visbeurt de spoel uitnemen (zie boven) en de binnenkanten proper maken met keukenrol, hier en daar wat bijsmeren met olie (vergeet zeker de lange schroefas van de geleider niet) is misschien niet noodzakelijk, maar ik doe dat wel. Zeker als je de reel vanaf het strand gebruikt zal je toch wel regelmatig de reel volledig moeten demonteren voor een complete reiniging en onderhoud. Vis je vanaf dijk of boot dan is een jaarlijks groot onderhoud in principe voldoende.

De 7000 van dit artikel: bouwjaar 1981, nieuw gekocht in 1990. Altijd heel goed onderhouden. Heeft 28 jaren intensief gebruik aan zee op de teller maar ziet er, op wat krasjes na, nog pico bello uit. Mechanisch nog als nieuw, met geen zichtbare of voelbare slijtage. Ook heb ik nog nooit een onderdeel moeten vervangen.

 

Abu maakte niet enkel de beste reels ter wereld, ook de hengels waren absoluut top. Boven de Atlantic 484 die begin jaren 70 een ware revolutie ontketende en de stamvader is van alle moderne beachcaster hengels voor afstandwerpen. Alle latere Conoflexen, ZZiplexen en andere tophengels zijn van deze Zweed afgeleid.  Onder de eerste Abu strandhengel met carbon top: de Atlantic 484CS.

 

 

De  blauwe sticker "Abu 4" verwijst naar het systeem dat Abu destijds gebruikte om evenwichtige combo's reel/molen-werpgewicht-lijn samen te stellen.

CONCLUSIE

De Ambassadeurs behoren tot het allerbeste wat in de hengelsport is gemaakt: prachtig gebouwd, mooi en bijzonder bruikbaar.

De 7000 is zeer geschikt voor het zware vissen van de kant en het lichte bootvissen met lijn van 15 tot 30 pond.

In verdere artikels worden nog andere modellen besproken.