Vintage review: Abu Ambassadeur 9000C

GESCHIEDENIS

Na het waanzinnige succes van de Ambassadeurs 5000 en 6000 besluit ABU halverwege jaren 60 een compleet nieuwe reeks werpreels  te lanceren, speciaal bedoeld voor het zware zeevissen vanaf strand en op de boot. De belangrijkste verschillen met de 6000 zijn:

– groter en zwaarder, met een veel grotere  lijncapaciteit

– geen lijngeleider

– een meer 'gesloten' ontwerp, om water en vuil uit het mechanisme te houden

– een zeer krachtig tandwielmechanisme met twee automatische snelheden

Uiteindelijk wordt dit een uitgebreide reeks met verschillende modellen. De meest courante zijn de 8000C, 9000, 9000C en 10000C.

De rode 9000 heeft glijlagers, de zwarte 'C' modellen hebben kogellagers. Voor de rest zijn ze identiek, enkel de lengte van de spoel verschilt.

Veel later volgen nog de 'CL' en 'BG' modellen met lijngeleider. 

DEMONTAGE

We beginnen met de linkerzijplaat. We schroeven de drie vijzen los. Deze zijn geborgd, zodat ze niet kwijt kunnen als je bijvoorbeeld aan het water van spoel wisselt. Zo komt de reel in drie grote componenten uiteen: de twee zijplaten en de spoel.

Nota: voor een klein onderhoud is dit voldoende. We kunnen wat kuisen en eventueel de lagers een drupje olie geven.

De drie basiscomponenten van de reel

Dan schroeven we de dop van de mechanische rem los. In de dop zit een messing druklager (met ingebouwd oliereservoir) op een rubber drager. Onderaan zit nog een zeer klein messing rondelletje.

Een rubberen O-ring zorgt voor de dichting

Schroef de twee vijsjes los die de binnen- en buitenplaat verbinden en neem uiteen.

Centraal in de binnenplaat zien we de kogellager achter een C-clip. Op de buitenplaat zit een plastieken frame  met opzij de ratel, en centraal een ring waarin de centrifugale rem draait. De buitenkant van de rem heeft tanden voor de ratel. Deze binnenring moet goed proper en olievrij zijn voor een goede werking van de rem.

De plastieken unit wordt vastgehouden met de veertjes van de ratel. Om deze te verwijderen (en later terug te monteren) gebruik je een prikkertje om de veertjes af te nemen of terug op hun plaats te laten glijden.

Alle onderdelen van de linker buitenplaat zijn nu gedemonteerd.

 

De centrifugale rem met remblokjes

Neem de binnenplaat, verwijder de C-clip en duw de kogellager uit.

Aan de spoel valt niet veel  te demonteren, enkel eventueel de veertjes op de as (één aan elke zijde). Niet kwijtspelen, want zijn belangrijk voor een goede werking van de reel.

Nu gaan we de rechter zijplaat demonteren.

We beginnen met de slinger. Verwijder borgschroefje en plakketje. Schroef de moer die de slinger vasthoudt los.

De slingernaaf zit op de slingeras vast met een C-clip. Duw deze uit (gelijktijdig tegen beide punten duwen). Nu kunnen we de slinger afnemen.

De C-clip op de slingeras.

Oudere variant slingerbevestiging:

Op de oudere jaargangen is de slinger anders:

Een grote buitenschroef en een kleine binnenschroef. Verwijder de binnenschroef. Nog niet aan de buitenschroef draaien!!! Deze zit, onzichtbaar met het oog, nog vast met een plakketje.

 

Quasi onzichtbaar: plakketje met uitstekende nok die buitenvijs borgt. Neem het plakketje uit.

Draai de grote schroef los.

Op de slingernaaf zit nog een schuifplakket onder twee nokjes. (hier is de stand "vast") Duw naar links en neem weg. Het vervolg is zoals bij de latere versies.

Tussen de slinger en het sterwiel zitten een gewone rondel en een dunne veerrondel

Draai nu het sterwiel af.

In het sterwiel zit een vilten ring

Centraal op het deksel zit een grote vijs, bedoeld om de tandwielen te oliën zonder dat je moet demonteren. Zeer handig! Deze vijs verwijderen.

 

 

De slingernaaf draait in een kunststof ring die het binnenwerk afsluit. Op de ring zit een nokje dat in een uitsparing in het deksel valt. Straks niet vergeten bij de montage!

Verwijder de twee schroefjes die het deksel vasthouden

Neem eerst de zwarte ring (die met het nokje) weg.

In de plastic ring zit een messing binnenring die met de naaf meedraait.

Op de binnenring zit een O-ring die als pakking dient

Bovenop het eerste tandwiel zitten schijven van het slipsysteem. Neem deze uit.

 

 

Let op de juiste volgorde: tandwiel, remschijf, 4 metalen rondellen (alle vier met ovaal gat) waarvan 1 veerrondel.

Nu volgt het tweede, grootste tandwiel

Om dit tandwiel makkelijker te verwijderen duwen we eerst de vrijloop knop in. Trek nu  de slingernaaf  van de slingeras. De pal van de antiretour komt vanzelf mee.

Let op het fiber schijfje bovenop het dekseltje

De pal van de antiretour zit met twee koperen lipjes rond het tandrad.

We nemen uiteen: slingernaaf-tandwiel-deksel-fiber rondel

In het tandwiel zit een grote schijf remmateriaal. Is eerder kwetsbaar, dus als je deze wil uitnemen voorzichtig met een speld uitheffen

Ook aan de onderzijde zit een schijf remmateriaal. We zien de uitstekende vinger van de o-veer. Deze horen we klikken als we tijdens het vissen door de slip gaan.

Op de slingeras, onder de slingernaaf, zit een zeer klein koperen rondelletje.

Neem nu de pignon (kleine tandwiel) uit.

 

De vrijloop staat nog ingedrukt. Als je nog verder wil demonteren is het best de vrijloop terug uit te schakelen.

Duw deze pal naar voren en tegelijk naar binnen en de vrijloop schakelt uit.

Verwijder de clip en onderliggende veer. Neem het schuifje uit.

Nu hebben we goed toegang tot de kogellager. Neem de C-clip weg en duw de kogellager uit.

Normaal stoppen we hier met de demontage, maar als we willen kunnen we het vrijloopmechanisme volledig verwijderen. We maken de veertjes los en nemen de elementen uit.

 

 

De binnenplaat is nu volledig leeg.

TIPS VOOR MONTAGE

– Als je de dop van de mechanische rem (linkerzijplaat) monteert slechts even vastdraaien. De regeling van de spoelspeling doen we helemaal op het laatst.

– Plaats de pal van de anti-retour (die met de koperen lipjes) op het tandrad van de anti-retour voor je de slingernaaf op de slingeras schuift. Duw dan de pal op haar pin.

– Bij het monteren van de slinger uitkijken dat het sterwiel voldoende aangedraaid is, zodat de slinger goed ten einde op de naaf zit.

 

DE AUTOMATISCHE VERSNELLINGEN

De mensen bij ABU zijn er in geslaagd een functioneel systeem te bedenken waarbij de reel onder zware belasting  automatisch in een lagere versnelling schakelt. De slip bepaalt wanneer de reel overschakelt: als de reel door de slip gaat schakelt de reel automatisch van de grote versnelling (ratio 4,2:1) naar de kleinere, meer krachtige versnelling (ratio 2,5:1). Door de slipinstelling bepaalt de visser dus zelf wanneer de reel overschakelt. Wil je live zien hoe dat werkt, verwijder dan het deksel van de rechter zijplaat en monteer opnieuw de slinger enz. Let op het palletje in het bovenste tandwiel: als de reel door de slip gaat verandert deze van posiie en drijft de slinger dit tandwiel aan.

Reel compleet maar zonder deksel

 

Het grote tandwiel wordt aangedreven, het kleine bovenste tandwiel draait 'los' mee.

De reel gaat door de slip en de pal wijst naar binnen. Nu zal de pal zich achter 1 van de nokken op de ring zetten en wordt het bovenste tandwiel aangedreven

CONCLUSIE

De Abu 9000 blijft een hoogtepunt in de geschiedenis van de werpreel. Van de kant haalt hij niet de afstanden die je met een 6000 kan bereiken, maar met een goede hengel en techniek werp je zonder veel moeite 100 meter plus. En door de robuuste constructie is hij bijzonder geschikt voor het zware werk. Ook zeer goed voor alle vormen van bootvissen (uptide, drift, bodemvissen en trolling) in de 20-30 pond klasse.

 

Links: 10000C bouwjaar 1973   Rechts: 9000C bouwjaar 1980

De 9000C van deze review: bouwjaar 1980, nieuw gekocht in 1988. Exact 30 jaar intensief gebruik  op de teller, maar op wat krassen en dergelijke na ziet deze er nog prima uit. Ook geen voelbare of zichtbare slijtage, en heb nog geen enkel onderdeel moeten vervangen. Met wat tender loving care gaat een Ambassadeur letterlijk een mensenleven mee!

De eerste twee cijfers geven het bouwjaar
 

ABU had ook zeer goede hengels in de catalogus. Voor medium en zware werphengels was dat de "Atlantic" reeks. Links de 9000C op een Atlantic 484CS.Voor de bootvisser was er de "Pacific" reeks. Rechts de 10000C op een Pacific 30S.