Deel 1

GESCHIEDENIS

De Luxor saga begint in 1936 met de lancering van de Luxor Lancer Léger (Luxor 1) en deze werpmolen zal tot 1967 door Pezon & Michel gecommercialiseerd worden. Van al de Luxors heeft deze in de loop der jaren de meeste wijzigingen ondergaan. In dit eerste deel behandel ik de geschiedenis. De montage/demontage later in deel 2. Een klein overzicht:

1936-1948

Periode 1936-1948. Deze is van 1938
Periode 1936-1948. Deze gemaakt na 1940.

Pick-up is halve beugel in gechromeerd metaal. Je opent de pick-up met de hand voor de worp. Na de worp zal bij het binnendraaien de pick-up automatisch dichtklappen en de lijn oppikken. (de hele beugel die tot de andere zijde doorloopt was tot 1954 een patent van Hardy) In 1938 verschijnt een eerste “Luxe” met een draaiend lijnrolletje in de pick-up. De twee afbeeldingen zijn van dit type. Geen anti-retour, zwart geverfd.

In 1947 verschijnt de eerste “Spécial”:

  • Geanodiseerde finish in groen of brons in plaats van de gewone finish in zwarte verf.
  • Aluminium spoel i.p.v. zwarte kunststof.
  • Nog geen anti-retour

1949-1954

Periode 1949-1954

De eerste hele beugel. Vaste lijnrol in hardchroom. Anti-retour op de “Spécial ‘’, vanaf 1950 ook op de “Luxe”.

1955-1963: Type “A”

Periode 1955-1963. Een Luxe uit begin van deze periode, nog zonder “A”
Periode 1955-1963. Deze heeft de typische “A” op het deksel.

Boven “Luxor” staat op het deksel een “A”

Nieuwe pick-up met draaiend lijnrolletje in hardchroom.

De “Luxe” heeft nu ook aluminium spoel i.p.v. kunststof, en is metalic grijs-beige gelakt.

De “Special” komt met twee spoelen (één ervan is een  ondiepe spoel voor dunne lijn) en is groen geanodiseerd met extra laklagen.

Zowel voor de”Luxe” als de “Spécial” kan je tussen 1960 en 1963 kiezen tussen de klassieke versies met overbrenging 1/3,6 (inhaalsnelheid 55cm/omwenteling) of de nieuwe  high speed versies met ratio 1/4 (70cm). Op het deksel staat dan 1R-A (Luxe) of 1SR-A (Special). R staat voor “rapide”

1964-1967: Type “B”

Periode 1964-1967: met de typische “B” op het deksel.

Boven “Luxor” staat op het deksel  staat een “B”. (1-RB of 1-SRB bij de high speed versies)

Het grote kroontandwiel is nu in aluminium i.p.v. brons. Kleur is meestal metalic brons.

1967-2010: Crack 100

Periode 1967-2010: De Crack 100 in de typische metallic olijfgroen. Kom je ook tegen in brons metallic.

CRACK 100

Na de breuk met Pezon gaan de erfgenamen van Paul Mauborgne verder onder de merknaam “CRACK”. De Luxor 1 wordt de Crack 100, de Luxor 3L wordt de Crack 200 en de grote Luxor 3 wordt de Crack 300. De productielijn en de merknaam veranderen later nog enkele malen van eigenaar maar de productie van de Crack molens eindigt voor zover ik kon nagaan pas in 2010! Een molen die 74 jaar ononderbroken in productie is geweest, dat is beslist een record dat nooit gebroken zal worden. En het is natuurlijk ook het beste bewijs van de grote kwaliteiten van deze werpmolens.

1967-1978: Luxor N°1

Pezon & Michel Luxor N° 1

De Pezon & Michel Luxor N°1

Pezon bleef eigenaar van de « Luxor” merknaam en lanceert in 1968 een eigen productie: de Luxor N°1. Deze is mechanisch quasi identiek aan de klassieke Luxor 1/Crack 100, maar heeft een wat modernere look.