Deel 2: demontage


Warning!! De schroeven van de Luxor molens zijn meestal van verchroomd messing (zacht dus) en eerder dun. Gebruik uitsluitend schroevendraaiers die zeer goed passen, want anders eindig je met beschadigde schroeven. En een mega-probleem, want de tijd dat iedere hengelsportzaak onderdelen in stock had is voltooid verleden tijd. Bij het vastzetten: gewoon vastdraaien, vooral niet vast wringen want dan breekt de vijs.

We starten met het verwijderen van de spoel. Draai de slipdop los en neem de spoel uit. Vermoed je corrosie of is hij extreem vuil, dan kan je de dop demonteren. De dop gewoon uitwassen met white spirit, spoelen en oliën is normaal voldoende. De pin uitduwen (bij oudere versies is dit een vijsje dat we uitdraaien). De slipdop is uitmuntend: een stevige dop met daarin een zware cylinder die met een zuiger via een sterke veer tegen de slipt duwt. Het geheim van de prima slip op de Luxor molens zit in de dop die zeer goed afgeveerd is.




We draaien de slinger los. Molenhuis en rotor vasthouden en slinger met de klok mee losdraaien.

De drie vijzen van het carterdeksel losdraaien


Draai de vijs van de schuif los en verwijder de schuif van de op en neer. Trek de centrale as uit de holle as.

.

Verwijder nu onderaan het vijsje dat de holle as in het molenhuis vastzet. Trek de holle as uit en neem de rotor uit het molenhuis.



De beugel kunnen we verwijderen en demonteren. Bij montage het messing busje waarop het lijkrolletje zit volledig aandraaien, controleren of het rolletje nog goed draait en alles verder monteren.

Het grote tandwiel (kroontandwiel) is in aluminium. We zien ook het pennetje dat in de schuif van de op- en neer past.

Dit tandwiel heeft is quasi identiek met dat van de Luxor N°1 zoals Pezon die vanaf 1967 maakte.

Alle Luxors hebben in principe een pignon in staal, en een kroontandwiel in brons. Vanaf 1964 echter komt de “B” versie met een aluminium kroontandwiel en een messing pignon. Dit is bij de Crack 100 overgenomen, maar we zien wel dat de tanden van de Crack minder zwaar zijn.

Op zich is dit niet dramatisch: zowat alle fabrikanten voorzien hun molens van alu hoofdtandwielen, maar ik vind het toch spijtig dat bij de kleine Luxor deze besparing is gebeurd. Gelukkig niet op de andere Luxor/Crack modellen.

Conclusie: De Luxor 1 / Crack 100 is een zeer leuke molen voor het lichte werk. Hij oogt wat verouderd maar met zijn prima slip en geluidloze anti-retour blijft hij zeer bruikbaar.